Riječ o govoru

Ispis
PDF

 

220px Gaibis turbe at Stara Gradiška

Govor, jezik i pismo su „Božiji dar i milost“ čovjeku. U prva četiri ajeta sure Rahman UzviÅ¡eni objavljuje: „Milostivi, poučava Kur'anu, stvara čovjeka, uči ga govoru...“ Uz blagodat govora vezane su četiri radnje ili tehnike koje su zapravo četiri temelja ljudske civilizacije: govor, pisanje, sluÅ¡anje i čitanje.

Ljudska bića međusobno se sporazumijevaju uz pomoć riječi koje izgovaraju ili ih piÅ¡u. Riječ predstavlja osnovnu graditeljsku jedinicu u izgradnji odnosa među ljudima.

Riječi su blagodat ukoliko ih koristimo na pravi način: “Zar ne vidiÅ¡ kako Allah navodi primjer – lijepa riječ kao lijepo drvo: korijen mu je čvrsto u zemlji, a grane prema nebu.” (Ibrahim, 24.)

U islamskom načinu življenja, koji treba u potpunosti biti izgrađen na vjeri i moralu, ukazuje se čovjeku na koji način komunicirati s drugim ljudima, kako izgrađivati bolje sutra, te poboljÅ¡ati prirodu i slično. No pri tome je vrlo važna komunikacija i lijepa riječ, istinita i plemenita riječ upućena drugom ljudskom stvorenju. Islamski izvori podcrtavaju čak i neverbalnu, a ne samo verbalnu komunikaciju. Naime, u jednoj Predaji Božjeg poslanika Muhammeda, a. s., stoji da je kazao: Osmijeh svom bratu dobro je djelo!

I sama Å¡utnja predstavlja jedan vid komunikacije.

U naÅ¡em vremenu, vremenu poremećenih mjerila vrijednosti, riječ kao neizmjerna Allahova blagodat izgubila je svoju vrijednost. Ponajprije zbog toga Å¡to je danas riječ, vrlo rijetko, istinita, lijepa i korisna, Å¡to okolina u kojoj živimo ne podstiče, ne afirmira i ne nagrađuje lijepu riječ. U naÅ¡em vremenu rasprostranjen je bezvrijedni govor, lažni govor, neprovjereni govor, govor rekla-kazala. Umjesto lijepih, ljudi jedni drugima govore ružne riječi, umjesto iskrenog savjeta i nasihata vrlo često čujemo uvrede, ponižavanja, omalovažavanja, ogovaranje, potvore, laži, tajna doÅ¡aptavanja u kojima, kao Å¡to Kur'an veli, nema nikakvog hajra.

Kazali smo na proÅ¡lim hutbama da se vjera islam temelji na veličanstvenoj božanskoj riječi ”Uči!” Lijepa riječ, lijep govor je svojstvo Allahovih poslanika. Allahovi poslanici nisu doÅ¡li sa velikim naučnim izumima, već sa riječju koja upućuje na Pravi put, koja donosi sreću na oba svijeta.

Dobro djelo potvrđuje se lijepom, plemenitom, iskrenom i odgovornom riječju, koja kao takva predstavlja osnovnu građevnu jedinicu u komunikaciji. Plemenita namjera, praćena lijepom i istinitom riječju veoma je bitna značajka dobrih djela. UzviÅ¡eno Bog o lijepoj i istinitoj riječi kaže: Lijepa riječ i isprika vredniji su od milostinje koju prati vrijeđanje... (Al-Baqara, 263) Na put Gospodara svoga mudro i lijepim savjetom pozivaj i s njima na najljepÅ¡i način raspravljaj! Gospodar tvoj zna one koji su zalutali s puta Njegova, i On zna one koji su na Pravome putu. (An-Nahl, 125) Ti sa svakim - lijepo! I traži da se čine dobra djela, a neznalica se kloni! (Al-A'raf, 199). Božji poslanik Muhammed, a. s., kazao je: "Istinski predana osoba (musliman) jeste onaj od čijeg jezika i ruku ne strepe drugi muslimani, a stvarna izbjeglica (muhadžir) je onaj koji napusti ono Å¡to ne valja"

JoÅ¡ jedna mudra i poučna izreka veže se uz iskrenog druga Božjeg poslanika Muhammeda, a. s, Alija, r. a., koji je rekao: Riječ dok ne izgovoriÅ¡ vladaÅ¡ njom, a kada je izgovorena ona vlada tobom.

Od Abdullah ibn Omera se prenosi da je Poslanik, s.a.v.s., rekao: ”U Džennetu postoje odaje čija se vanjÅ¡tina vidi iznutra, a unutraÅ¡njost s vana.” Ebu Malik el-EÅ¡'ari je upitao: ”Za koga su one pripremljene, Allahov Poslaniče?” Odgovorio je: ”Za one koji govore lijepe riječi, koji dijele hranu drugima, i koji klanjaju noću dok drugi spavaju.” Lijepa riječ neprijatelja pretvara u prijatelja, zlobu u grudima pretvara u ljubav, diže se u nebesa i otvaraju joj se nebeske kapije, kao Å¡to dolazi u ajetu: ”K Njemu se dižu lijepe riječi, a dobro djelo ih diže. A one koji imaju hrđave namjere čeka patnja nesnosna, i njihovo spletkarenje je rabota bezuspjeÅ¡na.” (Fatir, 10.)

A ružna riječ donosi čovjeku propast i na dunjaluku i na Ahiretu. U Ebu Davudovom Sunenu zabilježen je hadis od Ebu Hurejre u kojem je Poslanik, s.a.v.s., rekao: ”Među Benu Izraelćanima živjela su dvojica ljudi koji su bili bliski prijatelji. Jedan je bio veliki grijeÅ¡nik, a drugi veliki pobožnjak. I kad god bi pobožnjak vidio svog prijatelja u grijehu govorio bi mu: ‘Ostavi grijeh, okani se toga!’ GrijeÅ¡ni prijatelj mu je odgovarao: ‘Ostavi ti mene i mog Gospodara! Jesi li ti poslat da meni budeÅ¡ čuvar?!’ Pobožnjak nije viÅ¡e mogao trpiti njegovo grijeÅ¡enje, pa mu je rekao: ‘Allaha mi, Allah ti neće nikada oprostiti!’ Nakon Å¡to su obojica preselili na Ahiret, Allah je pitao pobožnjaka: ‘Jesi li ti bio od onih koji Me poznaju ili si bio od onih koji raspolažu sa onim Å¡to je u Mojoj ruci?’ Zatim je rekao grijeÅ¡niku: ‘Uđi u Džennet, Mojom miloÅ¡ću!”, a za pobožnjaka je kazao: ‘Bacite ga u vatru!”’

Ebu Hurejre, r.a., je o ovom slučaju rekao: ”Tako mi Boga, onaj pobožnjak je izgovorio riječ koja mu je upropastila dunjaluk i Ahiret.”

Iskreni vjernici, a pogotovo oni koji posjeduju islamsko znanje, ne smiju sebi dozvoliti da budu od onih čiji jezici pretiču razum, i uvijek moraju imati na umu Allahovu naredbu u Kur'anu: ”Reci robovima Mojim da govore samo lijepe riječi, – jer bi Å¡ejtan mogao posijati neprijateljstvo među njima, Å¡ejtan je, doista, čovjekov otvoreni neprijatelj.” (El-Isra', 53.)

Prenosi se da je Ibn Abbas rekao: ”Pet osobina bolje su od svakog bogatstva: ne govori o onome Å¡to te se ne tiče, jer je to ”viÅ¡ak” za koji nisi siguran da nećeÅ¡ biti kažnjen; ne govori o onome Å¡to te se ne tiče dok se za to ne ukaže potreba, jer možda čovjek govori i o onome Å¡to ga se tiče, ali kad ne treba i gdje ne treba, pa se osramoti; ne raspravljaj se sa plemenitim i blagim čovjekom niti sa ahmakom, jer će te plemeniti čovjek zamrziti, a ahmak će te uvrijediti; odsutnog brata spominji po onome po čemu bi volio da te drugi spominju, oprosti bratu muslimanu ono Å¡to bi volio da on tebi oprosti; ponaÅ¡aj se poput čovjeka koji zna i svjestan je da će biti nagrađen za dobročinstvo, a kažnjen za zlodjelo.”

Komentari (0)


Prikaži/Sakrij komentare

Napišite komentar

Morate biti prijavljeni da biste mogli poslati komentar. Molimo, registrujte se ukoliko nemate već otvoren korisnički nalog.

busy

POGREBNO DRUŠTVO ''BERBIR''d.o.o

berbir

Prijava na stranicu

Prisutni korisnici

Trenutno aktivnih Gostiju: 40 

Statistika posjeta

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDanas1197
mod_vvisit_counterJučer2097
mod_vvisit_counterOve sedmice7396
mod_vvisit_counterOvog mjeseca9530
mod_vvisit_counterProšlog mjeseca131745
mod_vvisit_counterUkupno2339373

Audio


Poslušajte audio
Islam%20je%20sazdan%20na%20pet%20stubova.mp3
Grijesi%20iz%20zaborava%20i%20pod%20prisilom.mp3
Ako%20ne%20osjecas%20stid,%20onda%20radi%20sta%20hoces.mp3