08 Septembar 2021
|Danas su priče o dobroj djeci koja su istovremeno odgojena i obrazovana prava rijetkost. Ako se takav trend nastavi, ostat će samo bajke u kojima će nekad biti spomenuta djeca koja odiÅ¡u ljepotom, čistotom, pameću,obrazovanjem, lijepim odgojem... i koja su posluÅ¡na svojim roditeljima i drugim ljudima. Nažalost, mnogo je onih koji pokuÅ¡avaju da djecu i mlade odvrate od Istine o naÅ¡em postojanju, o tome ko nas je stvorio, ko nam je život dao i ko spuÅ¡ta svoju milost i blagodati na nas. Odgoj djece počinje rano u djetinjstvu, a jedan od najbitnijih vidova odgoja je, upravo, upoznavanje naÅ¡e djece s Istinom. Odgoj i obrazovanje imaju početak, ali nemaju kraj. Da bismo ubirali plodove svoga rada, potrudimo se da ono Å¡to nauče o svojoj vjeri naÅ¡a djeca i omladina pretaču u praksu. Poslanik s.a.v.s., je rekao : â Kada čovjek umre prestaju mu se pisati dobra djela, osim u tri slučaja: ako iza sebe ostavi trajnu sadaku, znanje kojim se ljudi koriste i hairli dijete koje moli (Allaha) za oprost!â / Muslim/
Sve viÅ¡e je problema s kojima se suočavamo. Neki od tih problema su i akutna prijetnja duhovnom uniÅ¡tenju čovjeka. Svijet danas pritiÅ¡će kriza koju je sve teže kontrolisati. TeÅ¡ki poroci, kao Å¡to su droga, alkohol, nemoral, kocka, kladionice itd., pogađaju naÅ¡u djecu i omladinu, a mi ćemo za to biti pitani. Govori se o mnogim krizama, ali se jedna od njih počesto zaboravlja i zapostavlja: velika kriza koja nagriza i razara naÅ¡u djecu, omladinu i kompletne porodice â kriza vjerovanja i kriza morala. Å ta uraditi kako bismo savladali tu kriza u koju sve viÅ¡e zapadaju naÅ¡a djeca i omladina? Uspjet ćemo ako se budemo pridržavali uputa vjere, ako budemo učili Kur'an i slijedili Poslanika, s.a.v.s., a to možemo putem mektepske nastave. NaÅ¡i prioriteti treba da budu: mekteb, odgoj, obrazovanje naÅ¡e djece i omladine i velika borba za spasenje na oba svijeta. PokuÅ¡ajmo naći najbolji put za sretniju budućnost.Temeljni izvori naÅ¡e vjere Kur'an i sunnet Poslanika s.a.v.s., ističu da je islamski odgoj prioritetna obaveza, zato je veoma važno kako će naÅ¡a djeca biti odgojena.
Mektepska nastava temeljni je oblik odgoja i obrazovanja naÅ¡e djece. To je veoma važna tema o kojoj svakodnevno moramo razgovarati kako bismo, u moru problema, pokuÅ¡ali da, uz Allahovu pomoć, svoju djecu izvedemo na Pravi put i odgajamo ih na pravi način.
Pravilan odgoj jedan je od najvažnijih zadataka ummeta, pogotova nas BoÅ¡njaka. Mekteb je mjesto gdje se odgoj dodatno oblikuje i uljepÅ¡ava ulaskom u svijet islamskih vrijednosti kao Å¡to su namaz, post, zekat i hadždž. Ukoliko uspjeÅ¡no izvrÅ¡imo taj zadatak, možemo se nadati da ćemo biti s onima koji će imati koristi na oba svijeta.
Danas je vrlo bitno odgojiti i obrazovati djecu i mlade kako bi hodili Pravim putem i život iskoristili na najbolji način.
Mekteb je adresa na koju se treba obratiti za pomoć u odgoju djece, jer upravo ta djeca imaju priliku da dosegnu vrijednosti koje će ih usmjeravati u životu. To je ogledalo naÅ¡e svijesti i odnosa prema vjeri, posebno važno mjesto u procesu odgoja i obrazovanja. U mektebu se nekada sticala opća pismenost, Å¡to je imalo veoma važnu ulogu za muslimane. Poslanik, s.a.v.s., je, svojevremeno, odlučio da oslobodi pismene zarobljenike ukoliko opismene, nauče deset muslimana, da čitaju i piÅ¡u. Gubljenjem te opće uloge, mekteb nije izgubio svoju ulogu u naÅ¡im životima, ostao je važno mjesto gdje se naÅ¡a djeca edukuju o vjerskim vrijednostima. U mektebu djeca uče o islamskim temeljnim dužnostima i obavezama, ali se i odgajaju u duhu islamskih propisa i normi.
Tokom mektepske nastave rođena su i rađaju se mnoga prijateljstva. Mekteb je, ponekad, i glavna karika, od koje se gradi životni lanac koji, na kraju, biva krunisan brakom. Živimo u vremenu zauzetosti, žurbe, egoizma, kada je sve manje prilike i potrebe za druženjem i prijateljstvom. Ljudi se susreću, ali malo razgovaraju, ne druže se, ne obilaze jedni druge. Zato je prijateljstvo koje se rodi u mektebu trajno, jer je nastalo druženjem i učenjem o svojoj vjeri. Allah, dž.Å¡., kaže : â A vjernici i vjernice su prijatelji jedni drugima...â /At-Tewba/ Islam zagovara povezivanje ljudi na temelju vjere u Allaha, dž.Å¡., njihovog Gospodara. Prijateljstvo koje tako nastane ne raskida se lahko, jer nije izgrađeno na dunjalučkom interesu.
Mekteb je i mjesto borbe protiv maloljetničke delinkvencije. Imam Gazali je poučavao svoje savremenike da odgoj djece počinje dvadeset godina prije rođenja. Svoje učenje on je, sigurno, temeljio na sadržaju sure Lukman. Lukman, a.s., bio je primjer pravog, istinskog, uspjeÅ¡nog odgajatelja. Kada je odgojio sebe kao pravi primjer, tada i svoje dijete uči o vjeri.
U mektebu je dijete naučilo kako treba živjeti, poÅ¡tovati ulemu, roditelje, komÅ¡ije, prijatelje, starije... Mi možemo donositi zakone kakve hoćemo, ali nećemo imati uspjeha ako porodica ne bude radila svoj posao i ako ne budemo sami pokazivali kako koračati ispravnim putem. Mudri Lukman je svoje dijete učio vjeri: âO sinko moj, dobro i zlo, teÅ¡ko koliko zrno goruÅ¡ice, bilo u stijeni ili na nebesima ili u zemlji, Allah će na vidjelo iznijeti...â / Luqman, 16/ Novi zakoni neće zaÅ¡tititi naÅ¡u djecu i mlade od poroka i maloljetničke delinkvencije, nego će ih zaÅ¡tititi vjera i ono Å¡to su naučili tokom mektepske nastave.
Mektepska nastava odgaja nove mlade džematlije, uči ih lijepom ponaÅ¡anju i ophođenju s drugima. Od toga zavisi naÅ¡a budućnost. Djeca i mladi koji su pohađali mektepsku nastavu nose na svojim plećima naÅ¡u vjeru u vremenu u kojem živimo, kao i onom koje slijedi. S djetetom koje je pohađalo mekteb, a u koje nije usađeno lijepo ponaÅ¡anje i koje nije moralno, teÅ¡ko možemo uspjeti da pobijedimo sve poroke koji su nam nadohvat ruke, a koji polahko odvode čovjeka u propast. Zato je bitno u mektebu odgajati dijete koje će sutra tebi, kao imamu, porodici, džematu, Islamskoj zajednici... biti od velike koristi i koje će biti aktivni član Zajednice.
Ako naÅ¡a djeca budu učila i redovno dolazila u mekteb, uticat će to i na manji broj roditelja u staračkim domovima, jer će djeca koja su odgajana u mektebu znati koje su njihove obaveze prema onima koji su se brinuli o njima dok su bili mali.
Veoma je bitan trougao: muallim, dijete, roditelj, jer je na tom principu postavljen temelj uspjeÅ¡nog odgoja i obrazovanja djeteta. Muallim mora, na najljepÅ¡i način, znanje o vjeri prenijeti i predočiti djetetu. On mora biti strpljiv, mora podsticati dijete da uči, ali i da se stavi u poziciju roditelja koji želi da dijete postigne najbolje rezultate. Muallim, u svakom pogledu, treba da bude uzor djetetu. Roditelji imaju obavezu i prema muallimu i prema djetetu.
Oni su dužni da prate dijete, da ga usmjeravaju, paze s kim se druži i da imaju redovan kontakt s muallimom. Pored učenja, djecu treba navikavati da rade, kako bi, tokom života, bila sposobna da se snađu u svakoj situaciji.
Dijete mora pažljivo da sluÅ¡a muallima, da redovno uči i lijepo se ophodi i ponaÅ¡a, da se priprema za mektepsku nastavu. Muallim će, putem dodatnih aktivnosti, kao Å¡to su: izleti, ekskurzije, takmičenja i druženja, podsticati djecu da budu odgovorni polaznici mektepske nastave, samim tim i odgovorni prema svojoj vjeri. Ako muallim zakaže i u potpunosti ne izvrÅ¡i svoju obavezu, to će se odraziti i na dijete, a to će se desiti i ako dijete ne ponavlja i ne uči zadano gradivo. Ako roditelji ne budu pratili svoje dijete, sve ono Å¡to je ono naučilo pred muallimom može, vrlo lahko, da i zaboravi. Da bi mektepska nastava dala rezultat, moraju biti uključeni muallim, dijete i roditelji. Ako nema vjere, islamskog odgoja i moralnih vrijednosti, nema odgojenog djeteta. Bez odgojenog djeteta nema zdrave porodice, bez zdrave porodice nema moralnog i duhovno razvijenog čovjeka koji će biti nosilac svoje vjere i predstavljati vjernike u pravom smislu, na način kako treba da živi iskreni vjernik. To je hak koji će djeca tražiti od roditelja: Jesu li bili odgovorni i jesu li ih poučili vjeri!?
Oni koji budu odgajani u duhu islama i koji budu sticali znanje o islamu bit će sigurni da koračaju u sretniju budućnost. Allah, dž.Å¡., kaže : â Zar su isti oni koji znaju i oni koji ne znaju? Samo oni koji pameti imaju pouku primaju.!â /Az- Zumer, 9. ajet/ Bitno je da naÅ¡a djeca i mladi budu oni koji će biti obasuti srećom, znanjem, ljepotom učenja, nadahnuti duhovnom snagom koja će im ukazati kako da idu obasjanim stazama, da ne da zapadnu u tminu i tamu gdje mogu sve izgubiti. Mladost je najbolje razdoblje ljudskog života i o njoj treba da brinu roditelji, druÅ¡tvo i Islamska zajednica. Zato, djeco i omladino, ne dozvolimo da svoju mladost izgubimo u jednom trenu, a izgubit ćemo je ukoliko ne budemo praktikovali svoju vjeru i ukoliko ne bude bilo mekteba. Nemojmo biti robovi strasti, budimo sretni Å¡to smo vjernici i Å¡to smo pohađali mektepsku nastavu.
Djeca i mladi, ukoliko budu sluÅ¡ali i izvrÅ¡avali ono Å¡to je ovdje spomenuto, bit će poÅ¡tovani i okićeni korisnim znanjem. Zato treba da na najbolji mogući način rasporede svoje vrijeme i usmjere život u skladu s naučenim. Moramo tragati za znanjem, jer ono je svjetlo i uputa svakom čovjeku, a neznanje je tmina i tama u kojoj lahko možemo zalutati. NaÅ¡a ulema i dalje ostavlja znanje kojim se drugi koriste. Stečeno znanje uzdiže polaznike mekteba. Oni koji su okićeni tako stečenim znanjem pomagat će islam, džemat, porodicu, Islamsku zajednicu. NaÅ¡i preci su svoje znanje pretakali u život i na taj način svjedočili iman â vjerovanje i znanje koje su posjedovali.
ZavrÅ¡it ću ovu hutbu kur'anskom dovom: âGospodaru naÅ¡, podari nam u ženama naÅ¡im i djeci naÅ¡oj radost i učini da se čestiti na nas ugledaju!â / Al-Furqan, 74/
Mualllim: hfz.mr. Maid-ef. Ibrahimović